Wednesday, June 15, 2011

kau sekolah agama erk?

assalamualaikum...

macam mana harinie...semua sihat ker?..harap semuanya sihat2 belaka la yer..insyAllah.... :)

' kau sekolah agama erk'?

"eh,bukan..sekolah biasa jer..."

" habis tu kenapa kau pakai tudung labuh? "

"err...salah ker?"

"xda lah..selalunya yg pakai tudung labuh nie sekolah agama"

"oh..."

penah dengaq?

penah alami?

penah menjadi mangsa soalan?

or penah menjadi pemberi soalan?

paham ker...maksud alang kat atas?...paham la kot nuh..hehe...

sering kali kita dengaq ayat nie..kat mana2 pun lah..kalau seseorang tu pakai tudung labuh....automatik ! otak kita akan cakap budak nie mesti sekolah agama or ex sekolah agama....pemikiran tu macam dah x buleh ubah..terutamanya orang melayu....bukan alng nak kata melayu x elok ker apa...cumanya...alng nak kita bukak minda orang melayu kita...kena + islam..baru betoi kan?


adakah orang sekolah agama ja buleh pakai tudung labuh?
kalau ada mai tunjuk kat alng...dan

bukankah benda tu memang diwajibkan kepada setiap org islam....so..kenapa perlu pelik kan?

tulah...pemikiran kita terlalu singkat untuk pikir semua nie..kadang benda nie memang kita kena pikir dan sepatunya kita pikir...ada kesan sebenarnya..

asal tudung labuh ja mesti org kata budak sekolah agama...sedangkan x salahkan sekolah biasa..org bukan dari sekolah agama suatu ketika dulu pakai tudung labuh?

korang nak tau x...disebabkan soalan macam gini lah ada manusia yg x nak pakai tudung labuh 'sikit' takut di gelar 'ustazah'..

sepatutnya gelaran ustazah tu patut diberikan kepada setiap muslimah kerana ilmu agama tu wajib pada setiap insan terutamanya bergelar islam...jadi..x salah lah kan?

dan bukan sesuatu yg pelik dan luar biasa..barulah ada yg nak berubah...dan x rasa malu untuk memakai tudung yg labuh 'sikit'


memanglah...kalau kita xnak pakai labuh sangat pon...xpa..janji ekutlah panduan yg ditetapkan islam..labuh sehingga menutup dada...bulehkan?

insyAllah...sama2lah kita bukak minda kita....tudung labuh bukan untuk budak sekolah agama or ex sekolah agama saja..tapi untuk semua...untuk semua umat islam yg bergelar muslimah ! :)

3 comments:

  1. apahal plak pakia tudung labuh jek nak cop skolah agama. igt skolah biasa tak leh pakai tudung labuh ka???

    ReplyDelete
  2. @cintazulaikha : marah kat sayer ker?..hehe

    ReplyDelete
  3. saya suka entry ni...menutup aurat dengan sempurna satu kewajipan kepada semua ummat Islam...tidak timbul soal dia sekolah kat mane....

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...