Wednesday, September 7, 2011

air mata ini.... :')

assalamualaikum...

air mata ini sedang jatuh dengan tenang....tenang sekali....tapi...hati aku tidak setenang air mata ini....

semakin hari aku semakin terasa dengan dia...memang aku tahu aku menyusahkan...aku sakit...dari aku kecik sampailah sekarang dah masuk ipta...aku memang menyusahkan....

selalu jer dia ungkap perkataan tu dekat aku....tapi pada hari tu dia cakap macam tu menyebabkan hati aku pecah berderai....aku tak tunjukkan air mata padanya sebab aku sayangkannya....aku tahu dia hanya bergurau sebab selalu dia cakap macam tu sebelum nie sambil gelak2 dan nada berlawak.....tapi entahlah...kenapa kali nie aku terasa sehingga aku terbawa2 dan menyebabkan aku serabut......tambah pulak aku memang sakit time tu...baru nak bagitau tetiba dia cakap macam tu...aku nak bagitau mama dekat situ pun aku simpan kan aja niat tu....


aku balik bilik dan terus menangis...entahlah kenapa kali nie aku sedih sangat...sepatutnya dia perlulah cakap benda yang happy sebab nak bagi aku seronok dekat sini...tapi...cakap macam tu menyebabkan aku serba salah...aku rasa diri ini menyusahkan....aku rasa sedih...

aku sedar memang aku menyusahkan...masa kat asrama dulu saja dah brapa kali aku masuk hospital..menyusahkan dia malam2 datang ambil aku....tapi dekat sini aku rasa aku tak menyusahkan dia sebab aku sakit aku tanggung sendiri....sebab jauh....macam mana aku nak menyusahkan dia....tapi bila dia dah cakap macam tu..aku rasa macam dia ungkit balik benda yang aku menyusahkan dia dulu....

"hermm....tak payahlah bagi ubat tu kat mama..nanti boleh beli kat sana...adik tu duduk kat sini nanti sakit menyusahkan a*** pulak nak datang ambil..dahla selalu sakit..dahla..jom balik...dah lewat nie..nanti pukul berapa tak tau nak sampai.... " dia pun berlalu pergi macam tu jer...

aku merenung mata mama....mungkinkah mama faham....

"mama cakap biasalah tu....orang makin berumur..bila org dah makin berumur...dia jadi macam budak2 balik...adik buat tak tau sudah.adik kan dah faham dia mcam mana..memang selalu dok melawak adik yang kena kan....dia melawak jer tu..kan memang dia nak buat apa pon semua nak cepat..kalut...sampai tak fikir apa dah apa yang dia cakap..sambil mama tersenyum"

aku hanya tersenyum...mungkin mama anggap aku anggap ayat itu hanya biasa..sebab sebelum nie kalau "dia" melawak apa pun memang selalu aku yang kena..dan aku dah faham sangat perangai dia..tapi mungkin mama tak tahu jauh di sudut hati aku terasa dengan ayat itu...lagipun time tu mama kalut nak balik dah...tak sempat nak luah dekat mama...

aku cuba berfikiran positif...mungkin dia nak balik cepat...mungkin dia nak melawak...mungkin......entahlah....tapi aku tetap sedih dan sangat sedih....selama nie dia melawak apa pun aku senyum ja....aku anggap benda biasa sebab aku tahu dia sayngkan aku...tapi kali nie aku terasa sangat2..sedih.....dahla kena duduk jauh dari dia dengan mama....

dan sekarang...mungkin aku perlu sedar...aku dah banyak menyusahkan orang..aku cuma nak dia tahu yang aku sayangkan dia sangat2..maafkan ku....aku tak da niat nak menyusahkan a***....aku tak pinta jadi macam nie...aku tak pinta untuk sakit dan perlu menyusahkan dia selama ini....

dan mungkin ini semua ujian dari Allah....dn bila aku fikir balik...aku pasti di uji dengan kuat bila exam penting dalam hidup aku dah nak dekat....dulu...

masa pmr dulu sibuk dengan putus couplenya..
masa spm kehilangan adik aku yang tersayang pulak..sampai aku dah macam mati anak..lepas tu selalu sakit..
nie nak dekat final exam aku di uji dengan benda nie...sampai aku dah rasa fed up nak study..tak da mood...ayat tu dok terngiang2 ja dekat telinga aku...


walaupun sekarang aku tengah sakit...aku dah tak berani nak call mama taupun dia...atau sesapa...aku tanggung sorang2....

aku tak balas msj sesapa pun..kecuali yang penting...aku jadi senyap...aku jadi frust....aku jadi takut...serba salah....dan takut nanti menyusahkan orang lagi...kecewa..kosong...tak tenang.....tak tahu lagi nak lepaskan macam mana....
dan tak tahu nak lepaskan kat sapa...sapa lagi aku nak lepaskan..nanti meyusahkan diorang pulak...

lagipu..aku mungkin buleh dengar masalah orang dan aku cuba sedaya upaya untuk tolong sesapa saja yang datang mengadu dekat aku....walaupun aku dalam kesusahan dan sibuk....

tapi bila aku ada masalah...belum tentu ada seorang pun yang sanggup meluangkan masa untuk mendengar masalah aku nie....

itulah lumrah kehidupan yang aku perlu redha... :')

hanya blog nie je lah tempat aku lepaskan rasa hati ini..dan mungkin tak menyusahkan sesapa....

mungkin ada yang memahami situasi aku ini dan mampu bagi nasihat dan semangat kembali pada aku....bantulah aku....aku harap itu tidak menyusahkan....

ya Allah..berikan aku sakinah.....berikan aku petunjuk...tenang hatiku yang gusar ini....pimpinlah diriku ini..untuk bangkit semula..meneruskan langkah perjuanngan ini....cekalkan hatiku....dan semangatku...kurniakan kepadaku ketabahan.........

3 comments:

  1. sabarr yer...walau tk secara details..tp nona sudi mndengaarr..
    if nk story scara personal boleh je...
    huhu..~
    mmg cabaran byk dlm hidupp nihh..
    mungkiin modd awk tenga tak baik kott kn3??

    ReplyDelete
  2. mungkinlah....tu yg sya cepat trsa kan :')

    ReplyDelete
  3. sabarlah yer, itu yg termampu terucap.. kdg2. kita diuji utk mematangkan kita dalam menjalani hidup ini..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...