Saturday, September 3, 2011

aku nak berubah...tapi aku malu....

assalamualaikum wbt...

ramai yang nak berubah....tapi?

erk...jiran sebelah tengok aku pelik ja bila aku pakai tudung....aku malu lah !

orang kampung dok ejek aku buat2 alim....pasai aku rajin pi surau...aku malu lah !


aku bagitau benda sebenaq kat kawan aku...depa kata aku buat baik....aku malu lah !


aku cuba nak belajar sungguh2...kawan2  kata aku buat rajin...aku malu lah !

aku cuba nak sembahyang...tapi aku tak pandai...aku malu lah nak belajar !

aku nak baca quran..tapi aku dah besar...budak kecik tak pala...aku malu lah nak belajar !

aku nak cuba tutup aurat dengan sempurna....tapi nanti org kata ada ustazah baru...aku malu lah !

nielah ayat2 yang alang selalu dengar dan ramai yang dok mengadu...diorang nk berubah...tapi.....blalalalalallala......dan seterusnya...

kawan2.....korang fikirkan.....orang yang nak mengata kat hampa tu...dia buleh bagi syurga dak?

agak2 lama dak dia dok kata2 tu?
 tak dak aih......mulut manusia nie takkan buleh tutup...mereka akan tutup sendiri lepas depa :

~boring
~bosan...erk...sama la tu
~menyesal
~penat
~takut

haaa...barulah ia akan tutup dengan sendirinya....lepas tu senyap macam tu jelah...yang penting korang kena sabar...tu ja...bila kita nak berubah...kita kena jadi hati keraih !

hati keraih(keras) macam mana tu? bukan hati keraih nak berubah...tapi....

bila orang kata apa pon kat kita...buat tak tau ja...jangan naik angin..jangan ambil kisah....bila orang kata....kita senyum dan kata terima kasih...alhamdulilah.....konferm depa diam lepas tu !

tak percaya??...haa..try buat tengok .....

*lepas berjaya buat entry hantaq kat alang nah...hehe

kalau kita melawan...lagi la orang yang dok mengata tu lagi seronok...pasai dok layan depa....

lepas tu...kita kena istiqamah...istiqamah tu maknanya kita kena truskan perubahan...teruskan...menjadi lebih baik dari semalam...banykkan berdoa....banyakkan berdamping dengan kawan2 yang buleh harap...

la khauf wa la tahzan....jangan takut...jangan bersedih....

biaq lah orang nak kata apa pon....ekut suka depa...mulut depa....kita buat tak tau sudah....jangan amik hati..dan jangan sedih2....cari kawan yang buleh membimbing ok?

dan yang penting...jangan malu untk berubah..ingatlah..mulut manusia akan tertutup dengan sendirinya...kita tak buleh nak tutup...tapi...kita mampu bersabar dan berdoa...kita dapat pahala...depa dapat apa?

penat ja....so....

janganlah risau...Allah kan ada ^^
teruskan perubahan anda !

2 comments:

  1. likes this entry ..
    untuk berubah kepade yang baek mamang macam2 dugaan .. if kite tak dapat tepis tomahan orang tehadap diri kite memang susah la nak berubah .. tomahan itu kite jadikn sbgai dugaan .. if pahit telan jela and jdikan ia sebagai cabaran untk diri kite tuk terus berubahh .. huhu, sye juge dlm proses berubah menutup aurat ngn sempurna disamping mendekatkn diri ngn ALLAH swt .. moge dipermudahkn segale nyee .. InsyaALLAH .. :)

    ReplyDelete
  2. alhamdulilah..bguslah kalau entry nie bgus :)
    btol tu.....bila kita nk berubah..kita kna tima jer kan...sya pon sma..dlm proses nk brubah..huhu sma2 la kita bru erk..insyAllah :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...